Med tanke på egne erfaringer ved bruk av digitale mapper, ble blant annet mappevurdering tatt i bruk på Naturfag 1, som jeg tok forrige skoleår. Vi skulle da skrive 10 ulike fagtekster til ulike forsøk eller aktiviteter vi hadde gjennomført. I løpet av disse 10 tekstene skulle fire av de fem hovedområdene (fenomener og stoffer, kropp og helse, mangfold i naturen, teknologi og design) innenfor faget være representert antall ganger ut fra vektleggingen mellom hovedområdene.
Tekstene kunne skrives på egenhånd eller gruppevis, eller en blanding. Underveis i arbeidet var det rom for veiledning fra faglærerne, hvor vi valgfritt kunne levere inn teksten til vurdering/veiledning, innen gitt frist på Fronter. Denne vurderingen/veiledningen gikk da ut på hvorvidt denne teksten ble godkjent/ikke-godkjent for samlemappa (med alle de 10 tekstene), og eventuelle forbedringer hvis denne teksten skulle legges i den endelige vurderingsmappa. Samlemappa med de 10 tekstene var da ment som arbeidskrav for studiet, mens vurderingsmappa med 3 selvvalgte tekster fra samlemappa skulle leveres inn som eksamen (med karakter).
Da jeg gjennomførte dette arbeidet, valgte jeg å skrive de fleste tekstene på egen hånd, men gjennomførte alle forsøkene sammen med andre studenter på samlingene. Selv om det var mye tidkrevende arbeid, lærte jeg utrolig mye, både fagkunnskaper, kritisk vurdering, fagdidaktikk m.m. Jeg satt igjen med mye dyptgående kunnskaper som også ”satt”, og som jeg faktisk har fått bruk for, både i egen undervisning og på fritiden. Det eneste som kanskje kunne vært mer av, var vurdering av hverandres tekster i stede for bare veiledning fra faglærerne, men da måtte vi nok hatt færre tekster å konsentrere oss om. I tillegg kunne det vært interessant å la mappen med tekstene være mer åpne for andre enn bare naturfagsstudentene. Andre som har erfaringer ved å selv skrive digitale tekster?
Tekstene kunne skrives på egenhånd eller gruppevis, eller en blanding. Underveis i arbeidet var det rom for veiledning fra faglærerne, hvor vi valgfritt kunne levere inn teksten til vurdering/veiledning, innen gitt frist på Fronter. Denne vurderingen/veiledningen gikk da ut på hvorvidt denne teksten ble godkjent/ikke-godkjent for samlemappa (med alle de 10 tekstene), og eventuelle forbedringer hvis denne teksten skulle legges i den endelige vurderingsmappa. Samlemappa med de 10 tekstene var da ment som arbeidskrav for studiet, mens vurderingsmappa med 3 selvvalgte tekster fra samlemappa skulle leveres inn som eksamen (med karakter).
Da jeg gjennomførte dette arbeidet, valgte jeg å skrive de fleste tekstene på egen hånd, men gjennomførte alle forsøkene sammen med andre studenter på samlingene. Selv om det var mye tidkrevende arbeid, lærte jeg utrolig mye, både fagkunnskaper, kritisk vurdering, fagdidaktikk m.m. Jeg satt igjen med mye dyptgående kunnskaper som også ”satt”, og som jeg faktisk har fått bruk for, både i egen undervisning og på fritiden. Det eneste som kanskje kunne vært mer av, var vurdering av hverandres tekster i stede for bare veiledning fra faglærerne, men da måtte vi nok hatt færre tekster å konsentrere oss om. I tillegg kunne det vært interessant å la mappen med tekstene være mer åpne for andre enn bare naturfagsstudentene. Andre som har erfaringer ved å selv skrive digitale tekster?
1 kommentar:
Ei god, personlig fortelling om bruk av mapper for læring. Til tross for beskjeden utnyttelse av det pedagogiske potensialet, lærte du mye. Godt å høre.
Vi prøver oss jo nå med at dere skal gi hverandre respons på første innlevering. Det skal bli spennende å se hva dere/vi får til.
Hva angår veiledning fra lærerne er begrensningen når studiene er samlingsbaserte ressurs og tid. Vi ser hverandre for lite til å ha løpende dialoger, og må bruke mesteparten av våre tilmålte timer til undervisning.
I IKT-studiet har vi svært god erfaring med studenter som jobber tett på hverandre i små grupper. De lærer mye mer av hverandre enn av oss lærere.
Legg inn en kommentar