lørdag 8. september 2007

En kritisk analyse av sentrale teknologibegreper innenfor skolefeltet!

Her en dag mens jeg surfet på nettet kom jeg over en interessant rapport skrevet av Rolf K. Baltzersen, på hans hjemmeside (http://www.rolfbaltzersen.org/). Baltzersen jobber på lærerutdanningen på Høgskolen i Østfold, og underviser i IKT for lærere. Rapporten heter ”IKT-mirakelkur eller tynn suppe? En kritisk analyse av sentrale teknologibegreper innenfor skolefeltet.”, som er å finne i pdf-format (http://www.hiof.no/index.php?ID=13489&lang=nor). Baltzersen selv sier at intensjonen bak rapporten er å gi leseren en oversikt over hvilken tenkning som ligger bak de begreper man i dag bruker i det skolerelaterte IKT-feltet, og alle de ulike oppfatningene som preger feltet. Med utgangspunkt i blant annet utviklingen ved bruk av bærbare pc’er i skolene i USA, stiller han seg flere viktige spørsmål som han belyser med bakgrunn i sine egne erfaringer og nasjonal og internasjonal forskning.

Et av hovedspørsmålene han tar for seg er ”Kan man måle en læringseffekt av IKT?”, hvor han blant annet tar for seg den engelske rapporten ImpaCT2, som målte læringseffekten av IKT blant elever. Noe av det jeg syntes var interessant her var at forskerne som hadde produsert denne rapporten konkluderte med at IKT kunne utøve en positiv innflytelse på læring, men hvor da Baltzersen fant flere mangler som dermed kan gjøre det vanskelig å bruke disse resultatene som bevis for at man kan måle læringseffekten av IKT. Baltzersen uttrykker at IKT er et altfor generelt begrep til at man kan måle læringseffekten av det. Dette er da for meg en tankevekker når ImpaCT2 ble brukt av Krisitin Clemet i hennes regjerende tid, som en av ”suksesshistoriene” om læringseffekten av IKT.

Ellers drøfter Baltzersen ”digital kompetanse” som begrep, og om bruk av IKT kan være positivt i seg selv. Om ”digitale skiller” mellom elever med sine ulike digitale bakgrunner. Om IKT kan bidra til god undervisning, og ikke minst belyser han IKT som katalysator for nye arbeidsformer i skolen, med gode eksempler på dette. Og hvordan IKT kan bli integrert i lærerens didaktiske grunntenkning på ulike måter, som jeg finner nyttig når vi som lærere selv skal legge til grunn for vår grunnleggende undervisningsfilosofi (også ved bruk av IKT). Og sist men ikke minst tar han grundig for seg hvordan IKT kan fungere som katalysator for organisasjonsendringer.

Selv mener jeg Baltzersen har mange viktige poeng, som for oss (blivende) lærere kan være lurt/nyttig å reflektere rundt. Du får selv lese og bedømme, og kom gjerne med kommentarer.:)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for postive omtale! Det gleder meg at du synes rapporten var nyttig.

Cecilie sa...

Bare hyggelig! Fant mye interesant på nettsiden din.

Lilly sa...

Dette var det mye matnyttig i. Er det noe vi mangler på lærerutdanninga så er det didaktikk som er relatert til virkeligheten.

Cecilie sa...

Ja jeg fant mye matnyttig og interesant i rapporten. Godt å høre at du også mener det Lilly! :)